<< Till Racing
<< Tillbaka till Startsidan


Övrig pressinformation
RACING 2025


2025
         


 

 



25-05-08 Topplacering på test inför helgens premiär i Anderstorp
Till helgen drar det igång! Porsche Sprint Challenge Scandinavia kommer då att köra sina två första race på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Kalendern består iår av sex tävlingshelger med två race per tävlingstillfälle.

Säsongen startade officiellt förra veckan med en Roll-Out på Mantorp Park. WestCoast Racings Emma Wigroth kom väl förberedd till testet och slutade den första dagen med snabbaste tid och var näst snabbast dag två:
- Farten som vi visade på rollouten kom inte som en chock utan det visar på det jobbet jag och teamet bakom mig har gjort. Detta året kommer jag självsäker till premiären med den erfarenhet som jag har fått från förra året.

Efter de framskjutna placeringarna är Emma realistisk om än positiv inför Anderstorp:
- Premiären kommer bli spännande och jag ser positivt på våra förberedelser. Jag är taggad på att göra mitt bästa ute på banan, sen får vi se vart det landar.

Janne Gustavsson gjorde sin första test i bilen för WestCoast Racing på Mantorp och slutade första dagen som nia och dag två som sjua.

Racen från premiärhelgen i Anderstorp kommer att streamas LIVE på Porsche Carrera Cup Scandinavias YouTube sida.
Race 1 går 10:05 på lördag och Race 2 13:20 senare samma dag.

Mer information, resultat och serietabeller för Porsche Sprint Challenge Scandinavia finns på www.sprintchallenge.se
25-05-07 Felix Rosenqvist siktar högt när Month of May drar igång i Indianapolis
Felix Rosenqvist jagar snabb revansch i helgen när NTT INDYCAR SERIES drar igång ”the Month of May” på allvar med det första av två nära förestående race på Indianapolis Motor Speedway.

Rosenqvist stötte på sin första svacka under en i övrigt stark säsongsinledning i Children’s of Alabama Indy Grand Prix i söndags. En 13:e plats på Barber Motorsports Park var en missräkning för smålänningen – som nu är fast besluten att hitta tillbaka till den form som dessförinnan gav honom två raka topp fem-resultat.

Förutsättningarna är på pappret också goda, när Rosenqvist nu återvänder till en bana där han redan hunnit med att ta dubbla pole positions.

Först ut under den högoktaniga Month of May på Indianapolis Motor Speedway är nämligen Sonsio Grand Prix, som körs på anläggningens så kallade GP-slinga på innerplan av den berömda ovalen. Den 3.9 km långa road course-layouten gav Rosenqvist hans allra första pole position i INDYCAR under debutsäsongen 2019, senare följd av ytterligare en pole i kvalet 2022.


Även i förra årets upplaga av Sonsio Grand Prix hade Rosenqvist bra fart, demonstrerad genom en eftertrycklig uppkörning. Efter att ha blivit påkörd i första kurvan föll Meyer Shank Racing-svensken till 27:e och sista plats i fältet, men lyckades slå sig tillbaka till en slutlig 10:e plats i mål.
- Jag har alltid haft bra fart på Indy GP, och det är en bana jag gillar att köra, säger Felix Rosenqvist. Sonsio GP sätter liksom stämningen inför resten av månaden, så det är ett mentalt viktigt race – även om banan är helt olik det vi möter senare på ovalen. Vi är väldigt motiverade att slå tillbaka efter racet på Barber och vi hade en bra bil här i fjol. Jag ser verkligen, verkligen fram emot ännu en Month of May här i Indy!

Sonsio Grand Prix är ett tvådagarsevenemang som sträcker sig över fredag och lördag. Det utgör traditionsenligt starten av högintensiva ”Month of May” på Indianapolis Motor Speedway, där INDYCAR-fältet nu står inför 11 dagar på banan under den kommande 17-dagarsperioden. Det hela kulminerar med den 109:e upplagan av ultraklassikern Indy 500 på den berömda ovalen den 25 maj.

Som en extra krydda inför helgens tävlingar kommer ett korrigerat däckreglemente att prövas i Sonsio Grand Prix. Samtliga förare måste denna gång köra minst två stinter på både den hårda (svarta) och den mjuka (röda) gummiblandningen – dubbelt upp från det normala kravet om en uppsättning av vardera däcktyp.

Träningar och kval äger rum på fredag, följt av warm-up och det 85 varv långa racet på lördag.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5
Sonsio Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway - road course (USA)

Fredag 9 maj
Träning 1: 15.30-16.50
Träning 2: 19.10-20.10
Kval: 22.30-00.00

Lördag 10 maj
Warm-up: 17.30-18.00
Race (85 varv): 22.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING: Klicka här
BANAN: Klicka här

25-05-07 Nu inleds jakten på årets Porsche Carrera Cup-titel
Racingsäsongen är här. Lördagen den 10 maj börjar jakten på 2025 års titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Premiären avgörs i Anderstorp där 15 förare samlas för årets första kraftmätning.

Ingen har vunnit Porsche Carrera Cup tidigare. En helt ny mästare ska koras.
Daniel Ros (nr 14) och Marcus Annervi (nr 2) är två heta titelkandidater när Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds i Anderstorp 9-10 maj. Foto: Armin Hadzic

Det är på tidigare Formel 1-banan Scandinavian Raceway den 22:a upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds. Totalt omfattar kalendern sex deltävlingar, fyra i Sverige och en vardera i Danmark och Norge.

Startfältet ser spännande ut. Utan sexfaldige mästaren Lukas Sundahl i en av bilarna tror många på en jämn och öppen kamp om Carrera Cup-titeln och SM-guldet i GT-racing.

Många toppkandidater
Favoriter saknas emellertid inte. Fjolårstvåan Marcus Annervi från Halmstad och trean, norrlänningen Daniel Ros, får självklart mångas röster i förhandssnacket. Comebackande Emil Persson från Karlskoga, som ersätter Sundahl i Micke Kågered Racing, tippas göra Annervi och Ros sällskap i toppen.

Ros var för övrigt bäst i mästerskapets officiella test på Mantorp Park den 24-25 april.
– Det känns skönt att veta att vi är med där uppe inför premiären i Anderstorp, konstaterade Ros som med 1.14,107 noterades för det snabbaste varvet någonsin för en Porsche Cup-bil på banan i Östergötland.

Tvåa var Emil Persson, som med kort varsel och nästan helt utan förberedelser, kallats in som Sundahls ersättare.
– Klart över förväntan. Jag trodde inte att jag skulle vara så här nära toppen redan nu, sa en både överraskad och glad Persson.

Nykomlingar att se upp med
Förutom ovan nämnda trio har ytterligare en handfull förare ambitioner att slå sig in högt upp i resultatlistorna och tabellen. Femman, sexan och sjuan från 2024, William Siverholm, dansken Gustav Krogh och Gustav Bergström, tillhör definitivt den skaran. Talangfulla och snabba trion Theo Jernberg, Isabell Rustad och Wilmer Wallenstam, som alla tagit steget från supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia, måste också räknas in även om de är nykomlingar.

Kanske kan även Ole Petersen blanda sig i toppen? Den trefaldige danske GT-mästaren kommer att ersätta prins Carl Philip i några av de deltävlingar där prinsen är förhindrad att köra. Petersen är klar för start i premiären i Anderstorp och på FDM Jyllandsringen den 28-29 juni. Speciellt i tävlingen på hemmaplan torde dansken ha goda möjligheter att göra bra resultat.

Mästaren favorit
Om kampen i Porsche Carrera Cup på förhand ser ut att vara en öppen affär så finns det en given favorit i Pro Am, klassen för lite äldre förare. Han heter Kjelle Lejonkrans, kommer från Kumla och är regerande mästare. Främste utmanare till Lejonkrans blir troligtvis hans teamkompis Albin Wärnelöv, trea i fjol och länge med i titelkampen.

Ytterligare fyra förare kommer att tävla om poäng totalt i mästerskapet och i Pro Am. Utöver ovan nämnde prins Carl Philip, som alltså inte kan delta i samtliga tävlingar, är Anders Steiner och nykomlingarna, västgötarna Svante Andersson och Ludwig Ellhage anmälda.

Under säsongen kommer troligtvis även Mats Kimby att ansluta.

Fragus Motorsports år i år?
Utöver Porsche Carrera Cup Scandinavia och Pro Am tävlar man dessutom om en teamtitel i mästerskapet. Där är Linköpingsbaserade Micke Kågered regerande mästare efter en stark säsong av framför allt Lukas Sundahl och Kjelle Lejonkrans 2024.

Men efter regeländringar, som inte längre gör det lika fördelaktigt att ha Pro Am-förare i teamet, kan Micke Kågered kanske få problem att försvara sin titel. Nu när de två bästa förarna i varje team – oavsett klass – ska räknas får i stället Fragus Motorsport gälla som favorit med starka kvartetten Daniel Ros, William Siverholm, Isabell Rustad och Wilmer Wallenstam.

1,1 miljoner i prispotten
Utöver Carrera Cup-titlar och SM-guld för GT-bilar tävlas det även om stora prispengar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter finalen på Mantorp Park 19-20 september ska nämligen en prissumma på totalt 1,1 miljoner kronor fördelas.

Mästaren i Porsche Carrera Cup får 500.000 kr, tvåan 250.000 kr och trean 100.000 kr.
Pro Am-vinnaren kan kvittera ut 100.000 kr och segrande team 150.000 kr.

Enhetsklass igen
I Porsche Sveriges racingsatsning ingår även Porsche Sprint Challenge, supportklass till Porsche Carrera Cup med samma tävlingskalender och organisation. Mästerskapet avgörs för femte gången och efter två säsonger med dubbla kategorier bilar är serien återigen en enhetsklass – Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport.

Porsche Sprint Challenge har ända sedan starten fungerat som språngbräda till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Till den här säsongen har inte mindre än fem förare tagit klivet upp. Ändå samlar supportklassen elva bilar till start.

Dansk dominans
Sex av förarna är kvar sedan 2024, tillkommit har nygamle Janne Gustavsson samt nykomlingarna Richard Andemark, Micke Olsson och danska duon Rasmus Vendelbo och Lærke Rønn. Andemark och Olsson planerar att dela bil.

Dessutom kommer Porsche Experience Racing att ha en gästbil i klassen. I premiären körs den av Alexia Danielsson, en av tre unge tjejer som valdes ut till Race Apprentice 2025 – ett projekt i vilket Porsche Sverige och Mikaela Åhlin Kottulinsky samarbetar för att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär.

Förarna från Danmark dominerade den officiella testen med Vendelbo som etta och ytterligare två röd-vita bland de fyra främsta (Lærke Rønn trea, Kasper Søholm fyra). Halländskan Emma Wigroth, som gör sin andra säsong i mästerskapet, förhindrade en dansk trippel genom att slå till med näst bästa varvtid.

Nytt för året är att en Mastersklass införts. Den vänder sig mästerskapets förare över 40 år.

Alla race livestreamas
Samtliga race i Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge livestreamas på www.carreracup.se. Årets sändningar får utökad kapacitet genom bland annat fler bemannade kameror vilket kommer höja kvaliteten på bevakningen.

Populära kommentatorduon Robin Nilsson/Björn Wirdheim sköter snacket.

Sändningstider enligt följande lördag 10 maj.
Kl 10.05: Race 1 Porsche Sprint Challenge
Kl 11.10: Race 1 Porsche Carrera Cup
Kl 13.20: Race 2 Porsche Sprint Challenge
Kl 15.00: Race 2 Porsche Carrera Cup

Tidsschema
Porsche Carrera Cup Scandinavia/Porsche Sprint Challenge Scandinavia
Scandinavian Raceway, Anderstorp 8-10 maj
Torsdag 8 maj
Kl 09.00-09.30: Test 1 Porsche Sprint Challenge
Kl 09.40-10.10: Test 1 Porsche Carrera Cup
Kl 12.20-12.50: Test 2 Porsche Sprint Challenge
Kl 13.00-13.30: Test 2 Porsche Carrera Cup
Kl 15.40-16.10: Test 3 Porsche Sprint Challenge
Kl 16.20-16.50: Test 3 Porsche Carrera Cup

Fredag 9 maj
Kl 09.40-10.10: Träning 1 Porsche Carrera Cup
Kl 11.00-11.20: Träning 1 Porsche Sprint Challenge
Kl 12.10-12.40: Träning 2 Porsche Carrera Cup
Kl 12.50-13.10: Träning 2 Porsche Sprint Challenge
Kl 15.10-15.30: Kval Porsche Sprint Challenge
Kl 16.10-16.27: Kval, Q1, Porsche Carrera Cup
Kl 16.32-16.40: Kval, Q2, Porsche Carrera Cup

Lördag 10 maj
Kl 10.10: Race 1 Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)
Kl 11.20: Race 1 Porsche Carrera Cup (20 min + 1 varv)
Kl 13.25: Race 2 Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)
Kl 15.10: race 2 Porsche Carrera Cup (30 min + 1 varv)

Övriga klasser i tävlingen är: V8 Thunder Cars, Formula Nordic/Formula 4, Ginetta GT5 Challenge, Porsche Sports Cup Scandinavia
25-05-06 16-åriga Alexia Danielsson är Race Apprentice 2025
Tävlar i säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Scandinavian Raceway i Anderstorp
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallycrossföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt för att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Det står nu klart att 16-åriga Alexia Danielsson kör säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia i en 500 hk stark tävlingsbil från Porsche.

Under vårvintern har Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Porsche Sverige tillsammans coachat tre unga kvinnliga tävlingsförare inom såväl körteknik som mer teoretiska ämnen viktiga för aspirerande förare inom motorsport. De tre unga tjejerna har olika bakgrund och kommer från olika delar av landet, men har gemensamt att de alla drömmer om en internationell karriär inom motorsport – med det närmaste målet att få tävla professionellt med en 500 hästkrafter stark Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport:

Alexia Danielsson, 16 år, från Storvreta
Alice Liwell, 19 år, från Linköping
Siri Hökfelt, 18 år, från Ängelholm

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har i över tio år tävlat inom olika motorsportgrenar och utmanat några av de största namnen i sporten. Hon samarbetar nu med Porsche i projektet Race Apprentice 2025 med ambitionen att lyfta sporten för unga kvinnor och hjälpa aspirerande talanger att ta nästa steg i sin motorsportkarriär.

Inom ramarna för projektet har de tre utvalda tjejerna, som alla passerade nålsögat efter en grundlig antagningsprocess, fått hjälp med att vidareutvecklas som förare på olika underlag – snö, is och asfalt – och även fått coachning inom de andra områden som är väl så viktiga för att ta etablera sig som ett namn inom motorsport; medieträning, fysisk träning, kosthållning, partnerskap och varumärkesbyggande.

Under försäsongtesterna på Mantorp Park, där tjejerna utöver flera teoripass fick köra varsitt test i tävlingsbilen Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, en 500 hästkrafter stark mittmotorbil, gjordes den avslutande utvärderingen och ett beslut fattades: 16-åriga Alexia Danielsson kommer till start som förare i teamet Porsche Experience Racing vid säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

”Race Apprentice har hjälpt mig att utveckla min körning, utbildningen på Porsche Ice Experience i Arvidsjaur gör att jag känner att jag kan hantera bilen bättre och till exempel reda ut en sladd. Dessutom har jag fått nya fina vänner i Siri och Alice!”, säger Alexia Danielsson och avslutar: ”Jag blev superglad när Mikaela berättade att jag ska få tävla på Anderstorp, jag har nog aldrig blivit så glad tidigare!”

Att lyckas inom en så konkurrensutsatt sport som racing kräver mycket mer än att vara snabb på banan, och i urvalsprocessen har hänsyn tagits till utvecklingskurvor och fokus på alla delar i utbildningen. ”Målsättningen med projektet har hela tiden varit att en av deltagarna ska erbjudas möjligheten att tävla i Sprint Challenge på Anderstorp, men innan försäsongstesterna på Mantorp Park då de fick köra den riktiga tävlingsbilen visste vi ju inte om det skulle gå att genomföra", säger Åhlin-Kottulinsky. "Nu ställdes vi i stället inför ett väldigt svårt val, eftersom alla tre har visat talang både bakom ratten och inom de andra områden som varit viktiga för vår bedömning.”

”Valet föll till slut på 16-åriga Alexia Danielsson, som har visat stor talang och redan nu håller en bra nivå", säger Åhlin-Kottulinsky. "Hon har haft en fin utvecklingskurva under projektet och tack vare hennes låga ålder ser vi mycket potential, lite som en oslipad diamant. Trots att hon med marginal är yngst i gänget klev hon in och visade direkt att hon kunde hantera de över 500 hästkrafter starka Porsche-modellerna med bäst känsla, först på isen uppe i Arvidsjaur och sedan på asfalten på Mantorp Park. Alexia Danielsson är vår Race Apprentice 2025!”

”Jag är oerhört glad att Porsche och Red Bull ville stötta det här projektet”, säger Åhlin-Kottulinsky. ”För mig är det en dröm som går i uppfyllelse att kunna ge de här tre begåvade tjejerna den här möjligheten. De har alla tre väldigt fina förutsättningar att lyckas inom motorsport, Siri och Alexia inom racing och Alice inom rally.”

Säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 9-10 maj. För de som inte har möjlighet att närvara på plats står liksom tidigare år populära kommentatorduon Robin Nilsson/Björn Wirdheim redo att liverapportera från mästerskapet på www.carreracup.se.
25-05-05 Felix Rosenqvist blickar framåt efter tungt jubileumsrace
Karriärens 100:e INDYCAR-race blev inte den fullträff som Felix Rosenqvist hade hoppats på, efter en motig helg för smålänningen och hans Meyer Shank Racing i Children’s of Alabama Indy Grand Prix.

Rosenqvist gick in i helgens tävlingar som fyra i INDYCAR-sammandraget efter tre starka race under inledningen av säsongen, men fick det inte att stämma i Alabama och missade topp tio för första gången i år.

Ett tufft kval placerade Rosenqvist först på 14:e plats på gridden inför söndagens race; ett svårt utgångsläge från mitten av det 27 man stora fältet runt den kuperade och knixiga Barber Motorsports Park.

I ett försök att avancera valde Rosenqvist och Meyer Shank Racing-kollegan Marcus Armstrong en alternativ strategi, byggd på ett par långa första stinter. Målsättningen var att kunna göra ett kort – och snabbt – sista depåstopp senare i racet med mindre bränsle att tanka in mot mål.

Dessvärre föll strategin igenom när farten på de svartmarkerade, hårda däcken drygt halvvägs in i racet inte räckte till. Båda MSR-bilarna tvingades i depå tidigare än planerat för att återvända till de mjukare, röda däcken inför en sista stint som därmed blev betydligt längre än det var tänkt.

Reglerna i INDYCAR stipulerar att både de hårda och mjuka däcken måste användas under minst två varv i racet.

Rosenqvist tog till slut målflagg på 13:e plats, fyra placeringar före MSR-kollegan Armstrong under en tuff helg för det Ohio-baserade teamet.
- Verkligen ingen bra helg; vi har helt enkelt inte varit tillräckligt snabba, säger Felix Rosenqvist. Jag tyckte att vi började hitta rätt med balansen in mot racet, men farten var inte där. De röda däcken var acceptabla, men inte kanon, och på de svarta var vi helt chanslösa. Vi måste analysera varför de inte fungerar för oss.
- Jag tror att vi som bäst idag hade kunnat vara P5, P7 med hjälp av strategin, men vi var inte snabba nog att maximera den. Det är tråkigt, särskilt i mitt 100:e race, men det är bara att ladda om. Lyckligtvis är nästa race bara några dagar bort.

I och med helgens race är maj månad - INDYCAR-säsongens mest intensiva period - nu i full sving. Fältet är tillbaka på banan redan kommande helg för Sonsio Grand Prix på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway (9-10 maj). Därefter vänds blickarna direkt mot den 109:e upplagan av Indy 500, med två veckors träningar och kval fram mot racet den 25 maj.

Felix Rosenqvist är nu sexa i INDYCAR-sammandraget, på samma poäng som femteplacerade Scott McLaughlin.

RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 4
Children’s of Alabama Indy Grand Prix
Barber Motorsports Park (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 90 varv
2: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, +16.003s
3: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +23.445s
4: Rinus Veekay (NED), Dale Coyne, +23.778s
5: Will Power (AUS), Penske, +32.771s
---
13: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +59.351s
Fullständigt resultat

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 4/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 196 p.
2: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, 136 p.
3: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 127 p.
4: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, 108 p.
5: Scott McLaughlin (NZL), Penske, 105 p.
6: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 105 p.
Fullständig tabell
25-05-01 Blandade känslor för Bergerteamet efter premiären på Mantorp Park
Anders Berger och Johan Sandin, som tävlar för Bengtsfors MotorClub, körde årets första deltävling i Valeryd Legends Cup som kördes ihop med Vårracet på Mantorp Park. Det var ett mycket fint vårväder som bjöds och 11 000 åskådare besökte tävlingen.

Anders och Johan kör vidare i Sveriges största racingklass, Valeryd Legends Cup. Vid årets premiär kom det 66 bilar till start. Anders kvalade in på 12:e plats och Johan på 18:e.

Det blev otroligt tät och spännande racing. Både Anders och Johan lyckades avancera i resultatlistan. Anders körde i mål på åttonde plats och Johan på 13:e plats.

I andra racet ledde Anders klassen för förare över 50 år och han låg säkert i klungan bland de tio bästa. På sista varvet krokade ett par bilar ihop framför Anders, som försökte väja, men Anders hakade i en av bilarna och bilen blev okörbar. Anders linkade i mål på 18:e plats. Johan körde helgens bästa pass då han gick i mål på nionde plats.
-Det var synd att jag inte fick med mig resultatet när jag låg så bra till. Mycket försmädligt att bli inblandad på det viset, sa Anders.
-Jag kommer inte underfund med den här banan, det blir roligare senare i år på de andra banorna, skönt att ha Mantorp avklarat, sa Johan som tog säkra poäng som han kommer att ha glädje senare under säsongen.

Nästa tävling är Gelleråsloppet på Gelleråsen Arena i Karlskoga sista helgen i maj.

Alla resultatlistor hittar ni på: www.svenskracing.se
25-04-30 Felix Rosenqvist firar in maj månad med karriärens 100:e INDYCAR-start
Felix Rosenqvist hoppas bygga vidare på en stark upptakt på årets INDYCAR-säsong när insatserna höjs under maj månad - men har redan skäl att fira när karriärens 100:e start i den amerikanska formelbilsserien står för dörren nu i helgen.

Rosenqvist debuterade i INDYCAR säsongen 2019 och tog sin första (och hittills enda) seger i mästerskapet året därpå. Han blev då förste svensk sedan Kenny Bräck 2002 att vinna ett INDYCAR-lopp.

När Children’s of Alabama Indy Grand Prix avgörs nu på söndag når smålänningen en ny milstolpe i karriären, när han alltså kliver in i tresiffrigt territorium och kör sitt 100:e INDYCAR-race. Jubileet sker på pittoreska Barber Motorsports Park i Alabama och kommer i ett läge där Rosenqvist har vind i seglen efter en stark inledning på säsongen.
- Hundra race i INDYCAR; det känns faktiskt värt att fira, säger Felix Rosenqvist. När jag började med det här en gång i tiden, i gokart och senare Formel Renault i Kina, var ett mästerskap som INDYCAR väldigt långt borta. Det är otroligt att motorsporten faktiskt blev en karriär för mig – det har varit långt ifrån självklart långa stunder.
- Det är bara en siffra, men det handlar också om vägen hit och allt hårt jobb under många, många år. Jag är otroligt tacksam att jag tagit mig så här långt. Framför allt hoppas jag att det kan vara någon form av inspiration till dagens unga förare där ute.

Vid sidan av jubileet finns det också en annan siffra som målar bilden inför helgens race: 4.

Rosenqvist är fyra i förarsammandraget, blev fyra senast i Long Beach, och kommer till Barber Motorsports Park redo att ta sig an säsongens fjärde deltävling. Målsättningen är att förbättra fjolårets resultat – tillika Rosenqvists bästa hittills – på den kuperade banan i Alabama: P4.
- Det vore kul att ta sig upp på pallen snart, det känns verkligen som att det är dags, fortsätter Rosenqvist. Vi har varit nära så många gånger, inte minst senast i Long Beach när vi låg trea med fem varv kvar. Vi vet att vi är snabba allt som oftast och vi var topp fem i både kval och race förra året på Barber. Det här är början på en intensiv period med många race framöver, inklusive Indy 500, och jag känner mig redo. Full gas!

Children’s of Alabama Indy Grand Prix markerar startskottet för den högoktaniga ”Month of May”, en mycket hektisk tävlingsperiod som kulminerar med klassiska Indy 500 den 25 maj. Innan dess ska även Sonsio Grand Prix på IMS road course avverkas (9-10 maj), liksom tränings- och kvalveckorna inför Indy 500.

Under sommaren fortsätter INDYCAR-säsongen sedan i oförminskad takt. Totalt ska hela 14 race nu köras under de nästkommande 17 veckorna.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 4
Children’s of Alabama Indy Grand Prix
Barber Motorsports Park (USA)

Fredag 2 maj
Träning 1: 21.35-22.55

Lördag 3 maj
Träning 2: 17.30-18.30
Kval: 20.30-22.00

Söndag 4 maj
Warm-up: 16.00-16.30
Race (90 varv): 19.50

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING: Klicka här
BANAN: Klicka här

25-04-30 Lyckad premiär på Mantorp Park
Mantorp Park bjöd på härligt sommarväder, många racerbilar på banan och stor publik under ”Barnens dag.” Det var kö långt ut på motorvägen med all publik som ville komma och titta! 11 000 åskådare kom och såg eventet!

Verktygsboden Modsport
Modsportföreningen har varit aktiva i vinter och det märktes i depån med nya fina beachflaggor och 28 bilar till start! Det var som att släppa ut kalvar på grönbete när den första träningen kördes. Det stod bilar till höger och vänster och resterande bilar fick kryssa sig fram mellan gulflaggorna, men det blev bättre under helgen, även om det tyvärr blev ett par som tvingades kasta in handduken.

Samuel Johansson tog ledningen från pole och han ledde från start till mål. Men det blev en trist avslutning på racet. På sista varvet blev det en kollision mellan Andreas Ekvall och Eric Ridström och tävlingsledningen ansåg att de andra förarna inte respekterade gulflaggen, varför man rödflaggade heatet. Det gjorde att man backade resultatet ett varv och därmed kom Ekvall och Ridström med i resultatlistan i alla fall.

Johansson vann racet och klassen Verktygsboden Modsport 1 med sin BMW M3 GTR V8 före Bo Johansson, Chevron GR8 och Jonas Jansson, Corvette C6 Z06. Det var en härlig fight i Verktygsboden Modsport II där till sist Mikael Wiklund vann med sin Alfa Romeo GTV före Andreas Ekvall, Ginetta G50 och Micael Fredriksson, Ginetta G55. I Verktygsboden Modsport III vann Fredrik Åkerman med sin Ginetta G20 före Malin Eriksson, Sylva J15 och Anders Björnson, Ginetta G20.

I andra racet tog Samuel Johansson ledningen med Bo Johansson och Jonas Jansson hack i häl. På det tredje varvet fick Bo Johansson en liten knuff av Jansson efter långa rakan och Johansson blev stående på gräset. Det tog tyvärr många varv att bärga Johanssons Chevron. Fältet låg samlat bakom säkerhetsbilen och när den till sist släppte fältet fick de bara två varv på sig att avgöra racet. Samuel Johansson höll undan och vann före Jonas Jansson och Bengt Johansson i Verktygsboden Modsport 1.

Wiklund tog en ny seger i Verktygsboden Modsport II före Peter Andersson, Corvette C5 Z06 och Fredriksson. I Verktygsboden Modsport III tog Åkerman en ny seger före Anders Ekdahl, Ginetta G20 och Malin Eriksson.

Roadsport
Jerker Flink ledde racet från start till mål när han vann Roadsportheatet med sin Porsche 928 GT. Det var ganska väntat, men som en extra morot för sig själv ville Flink slå varvrekordet för Roadsport och det lyckades han med. Dock visade det sig att bilen vägde sju kilo för lite och därmed blev han utesluten från racet och det blev inget rekord. Magnus Mårtenson fick segern till skänks med sin MK Indy/Morty 7 före Gunnar Östlund, BMW M3 E46.
-Det var en miss med vikten, men jag gör ett nytt försök att slå varvrekordet i andra racet, även om det kommer att bli lite tuffare med tyngre bil, sa Jerker Flink med ett flin.

Max Lindblom vann Roadsport B med sin väl beprövade Triumph TR2 före Niklas Falk som äntligen gjorde comeback med sin Mazda MX-5. Max Dymling kom trea med sin Porsche 968. Christoffer Waern vann Roadsport C före Edvin Olsson och Kari Hautakangas, alla körde Mazda MX-5.

Flink tvingades starta sist i andra racet efter uteslutningen, men efter ett par varv var han uppe i ledning. Han gick mot en enkel seger och han fick sitt varvrekord, även om det inte blev lika bra tid som i första racet. Mårtenson tog andraplatsen före Östlund. Lindblom tog en ny seger i B före Falk och Dymling. Waern vann återigen i C före Tommy Finell och Hautakangas.

RS & Clubman
Vi fick tyvärr inte se några Clubmanbilar denna gång, men sju RS-bilar. Filip Svensson och Ludvig Bäck kom på besök med sina nya Radical SR3:or och fick en liten genomkörare innan Radical startar sin säsong. Bäck tog ledning från pole, men han uppvaktades av Svensson. Bäck lyckades hålla undan och han vann med halvsekunden före Svensson. Erland Berggren kom trea. Det andra racet liknade det första, men nu var det Svensson som vann med halvsekunden före Bäck med Berggren som trea.

Nästa tävling körs i mitten av juni på Rudskogen i Norge.

För mer information besök gärna vår hemsida: http://www.spvm.se/
Alla resultatlistor hittar ni på: www.svenskracing.se
25-04-29 Aquila Formula 1000 bjöd på exalterande race när säsongen inleddes på Mantorp Park
Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie i formelbilsracing, körde sin säsongspremiär under Vårracet på Mantorp Park i helgen. De tre racen bjöd på mängder av action, när Andreas Skatteboe och Linus Stjernelund klev upp i tidig mästerskapsledning.

Aquila Formula 1000, som också är officiellt Junior-RM, körde sin första tävlingshelg av totalt sju under Vårracet med närmare 20 förare på startlinjen.

Aquila-veteranen Andreas Skatteboe fick en perfekt start på säsongen, när han vann samtliga tre race under premiärhelgen. Han leder både Seniormästerskapet och det totalamästerskapet efter sin uppvisning på Mantorp Park.
– Lätt den bästa tävlingen jag har kört i min karriär. Mantorp är en riktig rolig bana att köra, och våra två tidigare tävlingar jag kört där har jag visat att farten fanns för att slåss om segern. Jag trodde dock inte att jag skulle kunna dra i väg så mycket som jag gjorde i racen. Satte knappt ett hjul fel under alla tre. Denna helg kommer jag aldrig glömma, säger Andreas Skatteboe.

Rookien Linus Stjernelund fick också en fantastisk start på sin första säsong i Aquila Formula 1000, efter att ha kört elektriska NXT Gen Cup under 2024. Stjernelund inledde helgen med att vara snabbast i kvalet, och tog därmed Pole Position. I racen blev det tre totala pallplatser, varav två andraplatser. Därmed leder nu Linus både Junior- och Rookiemästerskapet.
– Det var en fantastisk helg med mycket lärdomar. Vi har haft riktigt roligt, och jag känner mig riktigt nöjd med att redan matcha det jag lyckades med förra året. Tre pallplatser och en pole. Enligt mig optimerade jag loppen utifrån min fart, och är väldigt nöjd med det. En tuff och spännande helg, och att leda Juniormästerskapet efter första helgen är ungefär så bra det kunde ha gått, säger Linus Stjernelund.

Som vanligt bjöd Aquila Formula 1000 på underhållande racing, med många och jämna fighter genom fältet i de tre racen som kördes på Mantorp Park. Albin Gustafsson och Gustav Berglund, båda rookies i serien, tog var sin tredjeplats, bara tiondelar bakom Linus Stjernelund. Medan Leonél Skaar tog en riktigt stark andraplats i helgens första race.

I Juniormästerskapet är det också Albin Gustafsson och Leonél Skaar som närmast skuggar Stjernelund efter premiären, där bara en poäng skiljer Albin på andraplatsen ner till Leonél på en tredje.

Oscar Mellstig stod för en stabil instats i Vårracet, och var trea på kvalen. För Mellstigs del blev det tyvärr inget besök på pallen på Mantorp, men väl två fjärdeplatser och likaså en fjärdeplats i juniortabellen.

Unga svensk-amerikanska talangen Deven Grabko körde hem en stark 12:e plats i sin debut i Aquila Formula 1000.

I Seniormästerskapet toppar Andreas Skatteboe tabellen efter sin trippelseger, 42 poäng före Kalle Svensson med Celina Hessman på tredjeplats.

Repriser av livesändningarna från racen på Mantorp Park går att se via Aquila Formula 1000 på Youtube.

Länkar:
Resultat
Mästerskapstabeller
25-04-26 Aquila Formual 1000 laddar för emotsedd säsongspremiär på Mantorp Park
Till helgen går startskottet för Aquila Formula 1000, Nordens främsta instegsserie i formelbilsracing, som kör sin säsongspremiär på klassiska Mantorp Park under Vårracet.

Aquila Formual 1000, officiellt Junior-RM i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, går in i en spännande säsong 2025. Där en spännande kalender väntar med race på såväl Sveriges bästa banor, såväl som en tävlingshelg i Danmark på Ring Djursland i augusti.

Säsongspremiären på Mantorp Park bjuder på nästan 20 bilar i den växande klassen. 2025 kommer bjuda på nya mästare, då varken Junior- eller Seniorvinnarna Richard Olson eller Kevin Suenson från 2024 finns på startlinjen.

Suenson, som genom sitt nystartade team KENDA Motorsport, kliver in i en roll som teamchef och mentor – något som speglar utvecklingen i mästerskapet där rutinerade förare jobbar för att hjälpa nya unga talanger framåt i sina karriärer.

Bland årets nykomlingar finns 13-årige Gustav Berglund och Enzo Cohlin, båda med starka resultat från karting på nationell nivå. De får sällskap av Deven Lewis Grabko, svensk-amerikanen som imponerade stort i fjolårets kartingsäsong med dubbla SM-titlar och internationella starter. Även Agnes Varland Ejsing gör entré, ett bekant ansikte i depån, men nu för första gången bakom ratten.
– Det är ett stort steg, men jag är redo. Jag vill lära mig så mycket som möjligt, vara konkurrenskraftig direkt och se hur långt vi kan ta det, säger Deven Lewis Grabko.

Från elbilsserien NXT Gen Cup kommer Linus Stjernelund, som tillsammans med sin yngre bror Max gör gemensam debut för Team EK Motorsport. Västmanländske Albin Gustafsson byter från junior-racing i Renault Junior Cup, medan Celina Hessman gör en spänande övergång från motocross och enduro till fyra hjul i single-seaters.
– Jag är här för att göra avtryck. Mitt mål är att slåss om både rookie-, junior- och totala mästerskapstiteln i år, säger Linus Stjernelund.

Flera spännande namn återvänder också till startfältet. William Isaksson och Leonél Skaar visade jämn och snabb körning under sina rookiesäsonger, medan Fredrik Lindholm siktar på sitt första pallbesök under 2025. Oscar Mellstig är inne på sin fjärde säsong, medan William Eriksson och Pete Norbäck gör sina första fulla säsonger efter att tidigare ha visat framfötterna i inhopp.

Aquila-veteranen Andreas Skatteboe, nu även teamchef för nystartade Skatteboe Motorsport, gör sin femte säsong och delar seniorskapet med Kalle Svensson, som har två år i bagaget och topp 10-resultat från 2024.
– Målet för säsongen är definitivt att slåss om mästerskapet, men också att ta bilen i mål i varje lopp. Efter fjolårets otur känns det här som en ny start, säger Andreas Skatteboe

Mästerskapets promotor Johan Varland, äntrar startfältet ännu en gång i rollen som både förare och promotor.
– Vi har aldrig haft ett så starkt och jämnt startfält inför en premiär. Det är fantastiskt att se så många unga talanger ta sina första steg i formelbilsracing här hos oss. Vi är mer redo än någonsin för en ny säsong full av kamp, utveckling och racingglädje, säger Johan Varland.

Säsongspremiären på Mantorp Park inleds med test, kval och Race 1 under lördagen. På söndag körs ytterligare två race.

Racen livestreamas via Aquila Formula 1000 på Youtube.
Länkar:
Livestream Race 1 - https://youtube.com/live/DyQhuZ3_NBE
Livestream Race 2 - https://youtube.com/live/7XuHVecGth4
Livestream Race 3 - https://youtube.com/live/cNiyb3rD2l4
25-04-24 Tvåbilsteam för WestCoast Racing i Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2025
Säsongen 2025 börjar officiellt i veckan när de skandinaviska Porsche serierna har sin roll-out på Mantorp Park under torsdag och fredag.

WestCoast Racing och Emma Wigroth inleder därmed sin andra säsong i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Serien som till 2025 återigen blir en serie för endast Porsche GT4 bilar.

Emma, som under sin debutsäsong blev trea i GT4 klassen och tog 6 pallplatser, har målet inställt på att förbättra sig på alla punkter och bli en mer komplett racerförare. Om allt fungerar kan 2025 bli ett stort steg framåt:
- Jag siktar såklart ännu högre än i fjol, det är alltid målsättningen. Men samtidigt är jag ödmjuk inför motståndet som väntar. Det blir en hel del nya förare i serien och konkurrensen ökar nu när vi går över till ett renodlat GT4-mästerskap.

Till 2025 så ansluter den tidigare Sprint Challenge-föraren Janne Gustavsson till WestCoast Racing. Gustavsson kommer att delta både i Mastersklassen för förare över 40 år samt huvudmästerskapet. Han har tidigare framgångsrikt deltagit seriens två första säsonger 2021 och 2022, då han slutade som 4:a 2021 och 2:a 2022!
- Man ska ha klart för sig att det hänt mycket sedan jag tävlade i klassen 2022. Förutom att jag har blivit två år äldre skiljer sig nya Porsche 718 Cayman GT4 RS, som fått hundra pållar till, en hel del från den Cayman jag tävlade i, säger Janne Gustavsson som ändå har höga ambitioner för återkomsten till Porsche Sprint Challenge.
- Man får väl vara lite ödmjuk inför uppgiften, men det är klart att man vill vara med på pallen. Det är givet, annars ska vi inte hålla på.

Här är kalendern för Porsche Sprint Challenge 2025
24-25 april - Mantorp Park (S) Roll Out
9-10 maj - Anderstorp (S)
13-14 juni - Drivecenter Arena (S)
28-29 juni - Jyllandsringen (DK)
15-16 aug - Gelleråsen Arena (S)
5-6 sep - Rudskogen (N)
19-20 sep - Mantorp Park (S)

Resultat och serietabeller för Porsche Sprint Challenge Scandinavia finns på www.sprintchallenge.se
25-04-17 Lyckad säsongspremiär på Mantorp Park för NE1 och Race4Fun
Det blev en strålande start på långloppssäsongen när både Nordic Endurance 1 och Race4Fun sparkade igång sina respektive säsonger på Mantorp Park i helgen. Under två dagar bjöds det på fantastisk racing, härligt vårväder och många startande.

Nästan 100 förare deltog i NE1-premiären och närmare 300 förare kom till start i Race4Fun – vilket bekräftar det stora intresset för svensk långloppsracing.

Nordic Endurance 1 – Riksmästerskapet inleddes med 6-timmarsrace
Lördagens NE1-premiär kördes som ett 6-timmarsrace som startade Riksmästerskapet I långloppsracing. Flera team drabbades dessvärre av tekniska problem redan före start – bland annat danska Team Grumpy i sin Opel Corsa och Curbs #17 i sin Seat Leon, som inte kom till start.

I Klass A var det hård kamp i inledningen, men ganska tidigt kunde NJ Motorsport börja bygga upp en lucka i sin Mini Cooper och köra hem segern. MEJK Racing imponerade med en stark andraplats i sin debut i NE1, medan norska Tegneby Racing knep tredjeplatsen. MK Motorsport Team var länge med i toppen, men föll tillbaka efter ett längre depåstopp.

I Klass B blev det en tuff kamp mellan NH Motorsport och Flying Fellows under öppningstimmen. NH Motorsport tog ledningen, men tappade den när ett kopplingsproblem slog till. Flying Fellows kunde därefter säkra segern ohotade i sin Volvo 240. Timrek, som gjorde debut i NE1 med en Porsche, drabbades av ett trasigt grenrör och stod länge i depån. Väl ute på banan satte de varvtider i nivå med täten i Klass C.

I Klass C sågs DK Racing ta ledningen i sin Opel Manta, och de höll förstaplatsen fram till sista stinten. Ett längre depåstopp gav dock LM Racing chansen att ta över – vilket de gjorde och säkrade segern. De regerande Riksmästarna LM Racing fick därmed en perfekt start på säsongen. ALT Racing rundade av pallen med en stabil tredjeplats.

Race4Fun – 8 timmar och fullt startfält på söndagen
Söndagen bjöd på premiär för Race4Fun med ett 8-timmarsrace och ett fullt startfält med 55 bilar. Många team slogs om placeringarna i både Klass 1 och Klass 2 – och det bjöds på mycket underhållning hela vägen till mål.

I Klass 2 var TJM Racing och ST-Auto/Veidec Racing tidigt med i täten, men båda teamen fick bryta med tekniska problem. Då tog It's Fun Racing Team1 över ledningen och kunde vinna komfortabelti deras Opel Kadett. Debutanterna JK Racing och Race Office RT visade stark fart, och körde hem övriga pallplatser.

I Klass 1 – Svenska Skrotbilsklassikern – blev det danskt i topp genom Kudsk Motorsport i sin BMW. Valhalla Racing och Gokartcity, båda från Skåne, tog hand om andra- och tredjeplatsen. Klass 1 bjöd på många tuffa dueller och täta fighter om pallplatserna ända in i slutet.
– Det är svårt att tänka sig en bättre start på säsongen, säger Emil Svensson, promotor för båda serierna. Vi hade fullt startfält, fantastiskt väder och riktigt bra racing hela helgen. Det är extra kul att se så många nya team, samtidigt som vi har en stark återväxt i Klass 1. Vi är väldigt stolta över vad vi tillsammans skapat och ser redan fram emot nästa deltävling.

Nästa tävling för Race4Fun körs 17 maj på Falkenbergs Motorbana. Nordic Endurance 1 återvänder till samma bana den 18 maj.

Resultat & tabeller finns på: www.race4fun.se

Klassindelning Race4Fun – så fungerar det:
- Klass 1: Standardbilar, minst 20 år gamla, på standarddäck.
- Klass 2: Enklare racingbilar, minst 10 år gamla, på R-däck.
- Klass 2-teamen tävlar om titeln i 8H Cup.
- Klass 1 kör som enskilda deltävlingar, utan total cupställning.

Kalender 2025:
• Mantorp Park – 12/4 NE1 (6H) & 13/4 Race4Fun (8H)
• Falkenbergs Motorbana – 17/5 NE1 (6H) & 17/5 Race4Fun (8H)
• Scandinavian Raceway – 14/6 NE1 (6H) & 15/6 Race4Fun (8H)
• Sturup Raceway – 17/8 Race4Fun (8H)
• Kinnekulle Ring – 6/9 NE1 (6H) & 7/9 Race4Fun (8H Final)
• Mantorp Park – 4/10 NE1 (6H Final)
• Mantorp Park – 11-12/10 Race4Fun (24H)
25-04-14 Felix Rosenqvist fyra efter pallstrid i Long Beach
Felix Rosenqvist körde hem sitt andra raka topp fem-resultat i NTT INDYCAR SERIES vid 50-årsjubilerande Acura Grand Prix of Long Beach i helgen – men gick miste om en pallplats bara fem varv från mål.

Ett år efter att ha tagit pole position på den berömda stadsbanan i Long Beach återfanns Rosenqvist återigen långt fram på gridden i sin #60 Meyer Shank Racing-Honda, denna gång som fyra när fältet flaggades iväg i söndagens race.

Rosenqvist var på hugget direkt och tog sig omedelbart upp till tredje plats, där han sedan huserade under den stora majoriteten av det 90 varv långa loppet – som gick i full fart helt utan gulflagg från start till mål.

En missräkning av bränslenivån innebar dock att Rosenqvist tvingades slå av på tempot under den sista delen av racet, och att danske Arrow McLaren-föraren Christian Lundgaard snöpligt kunde ta sig förbi med bara fem varv kvar att köra.

Rosenqvist missade därmed pallen, men en fjärdeplats markerade likväl ett nytt bra resultat i kölvattnet av P5 senast på The Thermal Club.

Insatsen tar Rosenqvist upp till fjärde plats i den sammanlagda INDYCAR-tabellen efter tre körda race.
- Ett nytt stabilt race och en bra start på säsongen rent poängmässigt, säger Felix Rosenqvist. Det känns dock som att vi gav Christian (Lundgaard) en present idag. Vi hade en felberäkning på bränslenivån som helt plötsligt tvingade oss att spara massor; i onödan visade det sig till slut. Det var lite irriterande att vi bara gav honom den platsen utan någon fight. En pallplats är alltid en pallplats, så det svider lite extra.
- På det stora hela är det ändå ett bra resultat. Två topp fem i rad, ännu ett starkt kval, och ett nästan – nästan – perfekt genomfört race. Vi får vara relativt nöjda.

Nästa INDYCAR-deltävling är Children's of Alabama Indy Grand Prix på Barber Motorsports Park den 2-4 maj.

RESULTAT NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)
1: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 90 varv
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.685s
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, +18.778s
4: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +19.819s
5: Will Power (AUS), Penske, +23.364s
Fullständigt resultat

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 3/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 142 p.
2: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, 108 p.
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, 96 p.
4: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 88 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 86 p.
Fullständig tabell

25-04-09 Efter fjolårets pole position - Felix Rosenqvist tillbaka i Long Beach
Felix Rosenqvist återvänder till Acura Grand Prix of Long Beach den här helgen för säsongens tredje deltävling i NTT INDYCAR SERIES, stärkt av en pole position på den berömda stadsbanan i Kalifornien förra året.

Fjolårets kvalinsats gav inte bara Rosenqvist hans sjätte pole i INDYCAR-karriären, utan var också den allra första någonsin för hans team Meyer Shank Racing.

VIDEO: Felix kommenterar pole-varvet 2024

Även om ett kostsamt bromsproblem innebar att han föll till nionde plats i racet har banan i Long Beach alltid varit en av Rosenqvists favoriter – och inför helgens sammandrabbningar anländer han som femma i mästerskapstabellen efter två starka race i St. Petersburg och The Thermal Club.
- Att ta pole position i Long Beach var en stor höjdpunkt för oss förra året, och det är definitivt något vi siktar på igen, säger Felix Rosenqvist. Jag tror att vi har en rimlig chans. Vi har ett bra stadsbanepaket och slogs längst fram i täten i St. Pete nyligen, så förhoppningsvis kan vi bygga vidare på det.
- Jag känner att jag har lite oavslutade affärer i Long Beach där jag alltid varit snabb men haft stolpe ut i racen, så jag är verkligen sugen på ett bra resultat nu.

Helgens evenemang i Long Beach markerar det populära stadsloppets 50-årsjubileum. Körningen drar igång med ett inledande träningspass på fredag eftermiddag lokal tid i Kalifornien, vilket innebär strax efter midnatt mot lördag svensk tid.

Kvalet körs på lördag kväll och racet startar kl. 22.30 svensk tid på söndag.

Racedistansen i Long Beach har korrigerats från 85 till 90 varv inför årets upplaga, med syfte att öppna upp för nya strategier och skapa mer högintensiv racing från start till mål.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Acura Grand Prix of Long Beach
Streets of Long Beach (USA)

Lördag 12 april
Träning 1: 00.05-01.25 (fredag lokal tid)
Träning 2: 17.30-18.30
Kval: 20.30-22.00

Söndag 13 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (90 varv): 22.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING: Klicka här
BANAN: Klicka här

25-04-09 Premiärhelg på Mantorp Park – säsongsstart för Race4Fun och Nordic Endurance 1
Nu till helgen drar långloppssäsongen i gång med dubbla premiärer på klassiska Mantorp Park. På lördagen den 12 april körs årets första deltävling i Nordic Endurance 1 – ett 6-timmarsrace som är det första av fem i årets Riksmästerskap. Dagen därpå, söndag 13 april, är det dags för Race4Fun att köra igång sin serie med ett 8-timmarsrace.

Rekordstart för Nordic Endurance 1
Det är ett rekordstort startfält som väntar i NE1, med hela 25 serieanmälda team – det största i mästerskapets historia. Varje klass bjuder på stenhård konkurrens redan från premiären.

I Klass C är de regerande mästarna LM Racing tillbaka med sin VW Golf TCR, samtidigt som fjolårets silvermedaljörer Curbs #16 också återvänder med samma bilmodell. Bland utmanarna märks DK Racing, som ställer upp med sin klassiska Opel Manta och inleder jakten på det efterlängtade guldet efter flera säsonger med tekniska bekymmer.

Klass B får besök från Danmark i form av NH Motorsport, som inledde starkt under fjolåret men drabbades av problem längre in i säsongen. Nytt för i år är danska Team Grumpy, liksom Timrek i en Porsche – samt återkomsten av Flying Fellows i sin välkända Volvo 240.

I Klass A återfinns RM-bronsmedaljörerna Team Gapet, som fortsätter i sin Honda. Flera team har tagit klivet upp från Race4Fun till NE1 Klass A, däribland tidigare 8H Cup-mästarna NJ Motorsport samt danska NH Motorsport #251, som nu storsatsar i Riksmästerskapet med samma bil de tidigare vunnit med i Race4Fun.

Fullt startfält i Race4Fun
På söndagen är det dags för säsongspremiär i Race4Fun – med ett fullsatt startfält på 55 bilar. Flera team har under vintern tagit steget från Klass 2 upp till NE1, vilket innebär att Klass 1 – den klassiska ”Skrotbilsklassen” – nu står för mer än hälften av startfältet. Det är ett styrkebesked för instegsklassen och visar på fortsatt stark återväxt inom svensk långloppsracing.

Med de regerande mästarna NH Motorsport uppflyttade till NE1 kommer Klass 2 att få en ny mästare i år. ST-Auto/Veidec Racing och Team BC, som varit med i toppstriden de senaste åren, är två av teamen som väntas vara med i kampen om 8H Cup-titeln.

I Klass 1 återfinns flera etablerade team som varit med i toppstriden tidigare säsonger: Gokartcity, JPR Racing, Valhalla Racing och NH Motorsport #51. Bland publikfavoriterna finns också team som Semla Racing och Peggan Boys. Över 30 team ställer upp i Klass 1 i premiären.

Klassindelning – så fungerar det:
- Klass 1: Standardbilar, minst 20 år gamla, på standarddäck.
- Klass 2: Enklare racingbilar, minst 10 år gamla, på R-däck.
- Klass 2-teamen tävlar om titeln i 8H Cup.
- Klass 1 kör som enskilda deltävlingar, utan total cupställning.

Emil Svensson: ”En säsong vi sett fram emot länge”
– Det känns otroligt kul att äntligen dra igång säsongen! Intresset är större än någonsin, startfälten är fulla och nivån på teamen höjs för varje år. Det är extra kul att se så många nya team i Nordic Endurance 1 – och att Race4Fun fortsätter vara en språngbräda för team som vill ta nästa steg. Det här blir en fantastisk helg, säger Emil Svensson, promotor för båda serierna.

Livesändning hela helgen
Hela helgen kommer att livesändas på Race4Funs YouTube-kanal samt på Svensk Bilsport TV, med drönare, onboardkameror och kommentering av Sebastian Bourghardt tillsammans med reportern Uffe Nimbe.

Kalender 2025:
• Mantorp Park – 12/4 NE1 (6H) & 13/4 Race4Fun (8H)
• Falkenbergs Motorbana – 17/5 NE1 (6H) & 17/5 Race4Fun (8H)
• Scandinavian Raceway – 14/6 NE1 (6H) & 15/6 Race4Fun (8H)
• Sturup Raceway – 17/8 Race4Fun (8H)
• Kinnekulle Ring – 6/9 NE1 (6H) & 7/9 Race4Fun (8H Final)
• Mantorp Park – 4/10 NE1 (6H Final)
• Mantorp Park – 11-12/10 Race4Fun (24H)

25-03-24 Rosenqvist topp fem på Thermal Club efter stark avslutning på röda däck
Felix Rosenqvist körde hem ett topp fem-resultat i söndagens The Thermal Club INDYCAR Grand Prix efter en stark upphämtning i ett race av två halvor.

Rosenqvist startade helgens race utanför Palm Springs i Kalifornien från nionde plats på gridden, och fick en tuff inledning där farten initialt inte räckte till på den hårdare av de två gummiblandningar som däckleverantören Firestone tog med till tävlingen.

Efter ett byte till de mjukare, rödmarkerade däcken i samband med det första depåstoppet vaknade Rosenqvists Meyer Shank Racing Honda dock till liv, och svensken kunde avancera rejält under den andra halvan av loppet.

Rosenqvist fullbordade upphämtningen med en omkörning på Andretti Global-rivalen Kyle Kirkwood under slutvarven, och när målflaggan föll hade smålänningen tagit sig upp till femte plats.
- Det var ett udda race idag, säger Felix Rosenqvist. Vi hade stora problem på de svarta (hårda) däcken i början av loppet. Vi försökte komma bort från dem så tidigt som möjligt, och sedan gjorde vi resten av racet på rött. Där var det en helt annan historia – vi var bland de snabbaste på banan på dem – och vi lyckades avsluta riktigt starkt. P5 från ruta nio är ett bra resultat, särskilt på en bana där vi var lite osäkra på förhand.
- Det handlade om tålamod idag, att spara på däcken och försöka ha det bästa kvar på slutet. Det var ett schackspel.

Rosenqvist underströk sin fart på de mjuka däcken genom att slå till med loppets näst snabbaste varv.

Resultatet tar också smålänningen in i topp fem i den sammanlagda INDYCAR-tabellen efter två körda race.

Nästa deltävling i NTT INDYCAR SERIES är Acura Grand Prix of Long Beach - där Rosenqvist hade pole position i fjol - den 11-13 april.

RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
The Thermal Club INDYCAR Grand Prix
The Thermal Club (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 65 varv
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, +10.185s
3: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, +22.733s
4: Colton Herta (USA), Andretti, +35.072s
5: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +35.629s

Fullständigt resultat

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 2/17 race
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 102 p.
2: Pato O'Ward (MEX), Arrow McLaren, 63 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 61 p.
4: Christian Lundgaard (DEN), Arrow McLaren, 60 p.
5: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, 56 p.

Fullständig tabell
25-03-19 Felix Rosenqvist siktar på pallrepris på Thermal Club
Felix Rosenqvist hoppas kunna matcha fjolårets pallplats i uppvisningsloppet på The Thermal Club när den exklusiva racerbanan i Kalifornien arrangerar sitt första poänggivande mästerskapsrace i NTT INDYCAR SERIES nu till helgen.

Rosenqvist fick en lovande start på årets INDYCAR-säsong för tre veckor sedan i premiären i St. Petersburg, där han kvalade trea och blev sjua. Smålänningen låg tvåa i inledningen av loppet men föll tillbaka när en oläglig gulflaggssituation omkullkastade strategin.

Nu beger sig startfältet västerut till The Thermal Club i Palm Springs, Kalifornien, för säsongens andra deltävling – och den här gången räknas besöket i Coachelladalen på riktigt.

INDYCAR tävlade förvisso på den privatägda anläggningen redan i fjol, men då endast i form av ett uppvisningsrace döpt till ”The $1 Million Challenge”. Tävlingen ingick inte i det ordinarie mästerskapet och inga poäng delades ut. Felix Rosenqvist gick dock inte lottlös utan inkasserade $250 000 ur prispotten efter pole position, seger i det första av de två kvalheaten, och en slutlig tredjeplats i det 20 varv långa finalracet.

Insatsen markerade Rosenqvists första pallplats tillsammans med nya teamet Meyer Shank Racing.

I år är dock tävlingen ett fullskaligt event på den ordinarie kalendern med adderade inslag som bränslestrategier och depåstopp, och med mästerskapspoäng att slåss om i den första upplagan av The Thermal Club INDYCAR Grand Prix.
- Det här kommer att bli en spännande helg på många sätt, säger Felix Rosenqvist. Vi har bra minnen från Thermal och fick spruta lite champagne där i fjol. Det blir kul att ta sig an en riktig racehelg där med depåstopp och fans på läktarna den här gången.

The Thermal Club bjuder på en 4,9 km lång slinga som skiljer sig markant från den trånga, korta stadsbanan i St. Petersburg senast. Den här gången ställs såväl teamen som förarna inför en helt annan typ av utmaning där snabba, svepande kurvor väntas slita hårt på däcken i söndagens 65 varv långa race.
- Det här är det första racet på en road course (traditionell bana) i år, och det är fortfarande lite outforskad mark för alla, avslutar Felix Rosenqvist. Vi gjorde bara två road course-race förra säsongen efter det att hybridsystemet introducerades, så vi har fortfarande en del att lära på den här typen av bana. Vi var dock snabba i St. Pete och målsättningen är att bygga vidare på det och fortsätta slåss uppe i toppen även i helgen.

The Thermal Club INDYCAR Grand Prix inleds med fri träning på fredag. Kvalet körs på lördag kväll svensk tid, och racet startar kl. 20.15 på söndag.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
The Thermal Club INDYCAR Grand Prix
The Thermal Club (USA)

Fredag 21 mars
Träning 1: 23.35-00.55

Lördag 22 mars
Träning 2: 18.00-19.00
Kval: 22.05-23.30

Söndag 23 mars
Warm-up: 16.00-16.30
Race (65 varv): 20.15

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / indycar.com
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING: Klicka här
BANAN: Klicka här
25-03-14 Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 2025
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har i över tio år tävlat inom olika motorsportgrenar och utmanat några av de största namnen i sporten. Hon har flera gånger stått på prispallen i bland annat STCC och Porsche Sprint Challenge Scandinavia, och sedan 2023 bär hon titeln Extreme E Champion, efter att tillsammans med sitt team, Rosberg X Racing, som ägs av F1-världsmästaren Nico Rosberg, säkrat totalsegern i mästerskapet. Åhlin-Kottulinsky vill nu, i samarbete med Porsche, lyfta sporten för unga kvinnor genom att coacha tre talangfulla tjejer som siktar på en internationell karriär inom motorsport. Efter en noggrann urvalsprocess har nu tre kandidater valts ut och är redo för nästa steg, där målet och moroten är ett test i Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, en racerbil med mittmotor på 500 hästkrafter som är tävlingsredskap i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

”Jag har funderat länge på hur jag kan ge tillbaka till motorsporten, en sport som har gett mig så mycket”, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky. ”Charmen med motorsport, utöver passionen för tävlingsmomentet och önskan att vilja bli bäst, är ju också att det är en av få sporter där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. Samtidigt kan vägen in till sporten vara extremt svår för vem som helst, och ännu svårare för kvinnor. Tack vare samarbetet med Porsche så har vi nu möjlighet att hjälpa tre unga tjejer en bra bit på vägen i sina karriärer.”

De tre unga tjejerna har olika bakgrund och kommer från olika delar av landet. Dock har de en sak gemensamt – de har alla tre påbörjat en karriär inom motorsport och drömmer om en internationell racingkarriär. De utvalda kandidaterna är:

Alexia Danielsson, från Storvreta
Alice Liwell, från Linköping
Siri Hökfelt, från Ängelholm

Alexia Danielsson, som nyss fyllt 16 år och går i grundskolan i Uppsala, har trots sin unga ålder hunnit med att göra avtryck både i kartingserier som MKR och SKCC, och i formelbilsserier som Aquila Formula 1000 och Nordic 4. ”Alltså jag fick ju typ en chock när Mikaela ringde!” säger Alexia. ”Jag trodde inte att jag hade kommit med, så jag blev så lycklig!”

Alice Liwell, 19 år, har gått ut gymnasiet i Linköping och arbetar som kundmottagare på däckverkstad. Ingången till motorsport skedde genom karting, men hon har sedan dess sadlat om till rallykartläsare och debuterade förra året som rallyförare. ”Jag har fortfarande inte insett att det är på riktigt!” säger Alice. ”Jag har aldrig kört på asfalt, faktiskt inte ens på sjöis, jag har bara kört på grus, och ser verkligen fram mot att få utvecklas bakom ratten!”

Siri Hökfelt, 18 år, läser naturvetenskaplig linje på gymnasiet i Ängelholm och siktar utöver en racingkarriär på att läsa vidare till ingenjör. Hon har en gedigen grund inom kartingserier som MKR och SKCC, och har därefter kört en säsong i NXT GEN CUP i Tyskland. ”Jag blev väldigt glad när Mikaela ringde, för jag var nästan 100 procent säker på att jag inte hade gått vidare.” säger Siri. ”Jag ser extra mycket fram emot att få köra på sjöis, jag har aldrig gjort det tidigare, men såklart ser jag också fram mot att få köra Porsche och göra allt det här tillsammans med Mikaela.”

Inom ramarna för Race Apprentice 2025 kommer de utvalda kandidaterna i ett första steg få möjlighet att vidareutvecklas som förare på Porsche Ice Experience utanför Arvidsjaur, där de kommer undervisas i konsten att köra 541 hk starka Porsche 911 Carrera 4 GTS med hybridteknik på full attack på preparerade isbanor med fulldubbade däck. Varvat med de praktiska körmomenten drillas kandidaterna inom andra viktiga områden som fysisk träning, kosthållning, medieträning, partnerskap och varumärkesbyggande.

I ett andra steg besöker deltagarna i Race Apprentice 2025 racerbanan Mantorp Park och försäsongtesterna av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Där varvas teoripass om körteknik, teknisk feedback och dataanalys med att deltagarna får en exklusiv inblick i en testdag för ett professionellt racingteam, med bland annat track walk, set-up av racerbilen, injustering av chassi, däckbyte samt studier av dataloggar från testerna. Besöket avslutas med att samtliga deltagare får köra ett anpassat test i racerbilen Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, som körs i serien Porsche Sprint Challenge Scandinavia.

Race Apprentice 2025 avslutas med ett besök på premiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Scandinawian Raceway i Anderstorp. Där kommer deltagarna på nära håll följa hur ett raceteam förbereder sig och genomför en professionell tävling. Men inte nog med det: Målsättningen, utifrån hur det gått för deltagarna i steg två, är att en av deltagarna ska erbjudas möjligheten att ställa upp i tävlingen i en Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport i Porsche Sveriges team Porsche Experience Racing.

”Porsche är fast förankrade i en jämlikhetskultur där det är självklart att alla ska ges lika möjligheter”, säger Anders Boqvist, märkeschef Porsche Sverige. ”Därför är det viktigt för oss att uppmuntra kvinnor att engagera sig i motorsport och stötta dem i tävlingssammanhang. Satsningen tillsammans med Mikaela Åhlin-Kottulinsky på att främja motorsport och hjälpa unga tjejer in i sporten ligger i linje med det.”

I Sverige har det tävlats med Porsche sedan 1950, då en handfull olika 356 ställde upp i det nystartade Midnattssolsrallyt. Det hela slutade med inte mindre än två klassegrar varav en i damklassen. Motorsportarvet är i allra högsta grad levande, vilket inte minst visas av att racingserien Porsche Carrera Cup Scandinavia i år kör sin tjugoandra säsong i Sverige.
25-03-10 Stort intresse när Alexzander Kristianssons LMP3-satsning presenterades
Över 100 inbjudna gäster bjöds på en spännande och intressant afton när Gebhardt Motorsport
besökte Falkenberg i lördags.

På plats fanns den LMP3-bil som Alexzander ska tävla med i Prototype Cup Germany i år. Ett antal
personer från Gebhardt-teamet närvarade - bland annat ägaren Fritz Gebhardt, team manager William
Hood och Alexzanders nya teamkamrat Michael Herich. En annan prominent gäst var Gebhardts
koordinator i Skandinavien – Stanley Dickens. Ginettas nordiske promotor – Leif Lindström – stod för
intervjuerna och givetvis visade KRT Racing upp tre av sina G40-bilar tillsammans med förarna Linda
Tovek, Erik Bertilsson och Christopher Winroth.

Direkt efter visningen åkte Alexzander till tyska Hockenheim för att genomföra sin första test i den bil
han ska tävla med säsongen 2025.

Första tävlingshelgen för Prototype Cup Germany körs på klassiska Spa-Francorchamps i Belgien den
19 – 20 april.
“Det är en helt ny utmaning i en betydligt snabbare racerbil än den jag är van vid. Visserligen väger både Ginetta G40 och LMP3-bilen ungefär lika med sina 900 kilo.

Men nu har jag 450 hästkrafter att hantera jämfört med 165.” säger Alexzander.
“Fast egentligen är nog det ökade greppet i kurvorna som blir den största utmaningen. Så mycket marktryck att det verkligen känns i hela kroppen!” fortsätter han.

25-03-02 Lovande start på INDYCAR-säsongen för Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist fick en lovande start på årets NTT INDYCAR SERIES-säsong vid helgens premiär i Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida, USA.

Rosenqvist och hans team Meyer Shank Racing slog direkt till med genomgående bra fart i säsongsupptakten, där smålänningen kvalade in som stark trea och teamkamraten Marcus Armstrong som fin fyra.

Kvalresultatet gav båda MSR-förarna ett gyllene läge i söndagens 100 varv långa premiärrace – och Rosenqvist öppnade starkt. Efter att snabbt ha installerat sig som tvåa satte han ledande Scott McLaughlin under press genom den första stinten på St. Petersburgs soldränkta gator.

En incident på det första varvet, och en efterföljande tidig gulflaggssituation, innebar dock att Rosenqvists strategi (liksom McLaughlins) i praktiken omintetgjordes från start. Händelsen spelade istället i händerna på de förare längre ner i fältet som valt en alternativ strategi och startat loppet på de sköra mjuka Firestone-däcken, vilka de nu kunde byta bort i ett tidigt depåstopp bakom säkerhetsbil.

Förloppet medförde att Rosenqvist, från att ha slagits om ledningen, föll långt ner i mittfältet efter sitt första depåstopp och sedan fick spendera resten av racet med att slå sig tillbaka fram mot täten. Det räckte till slut till en sjundeplats i mål.
- Vi hade en väldigt snabb bil här i helgen, men tyvärr föll loppet inte ut till vår fördel rent strategiskt, säger Felix Rosenqvist. Vi startade på de svarta (hårda) däcken och det sämsta som kunde hända för oss var en tidig gulflagg – och det var exakt det som hände. Därefter gick hela racet i full fart och vi tvingades i praktiken köra ikapp ett helt depåstopp under grönflagg. Det var sämsta möjliga scenario för oss.

Rosenqvist lämnar ändå St. Petersburg med en övergripande positiv känsla, efter att ha tagit målflagg som tvåa av förarna på motsvarande strategi (bakom McLaughlin) och noterats för loppets tredje snabbaste varv.
- Under omständigheterna är jag ganska nöjd med P7 idag, fortsätter Felix Rosenqvist. Jag trodde ärligt talat att det skulle bli mycket värre. Vi var nere på runt 14:e plats efter det första stoppet och vi lyckades köra in väldigt mycket tid ute på banan. Teamet har gjort ett bra jobb med bilen, både i kval och race, och jag är faktiskt mer optimistisk över farten vi haft här i år än vad jag var i fjol. Det är en riktigt lovande start på säsongen.

Premiären vanns av regerande mästaren Alex Palou (Chip Ganassi Racing). Deltävling två av NTT INDYCAR SERIES äger rum på The Thermal Club i Kalifornien den 21-23 mars.

RESULTAT
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)
1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 100 varv
2: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.866s
3: Josef Newgarden (USA), Penske, +6.204s
4: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +8.687s
5: Kyle Kirkwood (USA), Andretti, +10.970s

7: Felix Rosenqvist (SWE), Meyer Shank Racing, +24.289s

Fullständigt resultat: https://www.indycar.com/Results
25-02-26 Felix Rosenqvist redo att dra igång INDYCAR-säsongen 2025
Felix Rosenqvist inleder sin sjunde säsong i NTT INDYCAR SERIES när 2025 års upplaga av det amerikanska formebilsmästerskapet drar igång i helgen med Firestone Grand Prix of St. Petersburg i Florida, USA.

Rosenqvist står inför sin andra säsong med Meyer Shank Racing (MSR), och är redo att ta sig an den första av totalt 17 deltävlingar på årets kalender i en efterlängtad premiär.

Smålänningen är fast besluten att bygga vidare på ett lovande 2024, då han under sin första säsong med MSR-stallet slog till med tio stycken topp sex-kval – inklusive teamets första pole position någonsin i Long Beach – och sju topp tio-resultat i racen.

Rosenqvist stod för en särskilt stark debut för sitt nya stall just på stadsbanan i St. Petersburg för ett år sedan, där han kvalade in som smått sensationell tvåa och slutade femma på de soldränkta gatorna.

På sin väg mot första startled noterade Rosenqvist också det snabbaste varvet någonsin i St. Petersburg (59.270s) i det andra av kvalets tre segment.

Rosenqvist tar plats i Meyer Shank Racings Honda-försedda bil #60 även den här säsongen, men har en ny teamkamrat vid sin sida i nyzeeländaren Marcus Armstrong. Det Ohio-baserade stallet inleder också i år ett helt nytt tekniskt samarbete med flerfaldiga INDYCAR-mästarna Chip Ganassi Racing.

Som ett led i den nya alliansen kommer Rosenqvist bland annat att tilldelas en ny raceingenjör i form av Ganassis Ross Bunnell.
- Jag är mer än taggad på att dra igång den här säsongen; det har varit en väldigt lång vinter, säger Felix Rosenqvist. Vi känner oss redo för premiären i St. Petersburg och det nya samarbetet med Ganassi har fungerat bra så här långt. Bilen ser fantastisk ut, jag älskar vår nya design, och jag är extremt tävlingssugen. Jag ser väldigt mycket fram emot både den här helgen och hela den här säsongen.

Firestone Grand Prix of St. Petersburg drar igång på fredag med ett inledande träningspass. På lördag väntar ytterligare en timmes träning, följt av säsongens första kval senare samma dag. Racet startar kl. 18.30 svensk tid på söndag kväll och körs över 100 varv i Floridas hetta.

Hela INDYCAR-säsongen sänds live på Viaplay och V Sport Motor. Träningar och kval går också att se på INDYCAR Live.

Löpande uppdateringar beträffande Felix Rosenqvist kommer, som vanligt, att ske på Felix sociala medier under varje tävlingshelg. Pressmeddelanden kommer inför och efter varje deltävling.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Streets of St. Petersburg (USA)

Fredag 28 februari
Träning 1: 21.00-22.30

Lördag 1 mars
Träning 2: 16.15-17.15
Kval: 20.30-22.00

Söndag 2 mars
Warm-up: 15.00-15.30
Race (100 varv): 18.30

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com
TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Klicka här
RESULTAT: Klicka här
BANAN: Klicka här

25-01-27 Felix Rosenqvist och Acura MSR en sekund från seger i Daytona 24-timmars
Felix Rosenqvist har inlett racingsäsongen 2025 med ett toppresultat i ett av världens största långlopp genom en andraplats i anrika Daytona 24-timmars i USA.

Rosenqvist bildade en stjärnspäckad föraruppställning i Acura Meyer Shank Racings bil #60 (Acura ARX-06) tillsammans med Scott Dixon, Tom Blomqvist och Colin Braun – alla tre tidigare vinnare av sportvagnsklassikern i Daytona – och nådde hela vägen till pallen i en rafflande upplösning i huvudklassen GTP.

Ekipaget fanns med i segerstriden i en tät sprint in mot målflagg, där det till slut – efter 24 timmar och 781 varv runt Daytona International Speedway – skiljde ofattbara 1.3 sekunder upp till segrande Porsche Penske Motorsport #7.

Resultatet är det tangerat bästa någonsin för en svensk förare i Daytona 24-timmars, som i år avgjordes för 63:e gången i ordningen. Rosenqvist blir förste svensk sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson 1999 att beträda pallen i den berömda tävlingen, som räknas till långloppsvärldens absolut mest prestigefyllda.
- Pallen i mitt första race någonsin i GTP och i den här bilen; det känns förstås kanon, säger Felix Rosenqvist. Samtidigt är det alltid blandade känslor när man missar segern med så liten marginal, men om man lyfter blicken lite måste vi vara väldigt nöjda.
- Ett tag såg det tufft ut att nå ett sådant här resultat, bland annat när jag körde av på ett utvarv på kalla däck i morse och touchade muren, men vi lyckades hålla oss på ledarvarvet och sedan gjorde framför allt Tom (Blomqvist) en superinsats på sista stinten.

Endast tre bilar fanns kvar på ledarvarvet när målflaggan föll: de båda fabriks-Porscharna (#7 och #6) samt Acura Meyer Shank Racings #60.

Resultatet i Daytona markerar Rosenqvists största framgång i sportvagnsracing hittills i karriären. Han blev också tvåa i ett annat stort långlopp, Spa 24-timmars i Belgien (som dock avgörs för GT3-bilar), säsongen 2016.
- Det är otroligt hur intensiva de här tävlingarna är, verkligen fullt fokus hela vägen, avslutar Felix Rosenqvist. Stort tack till Meyer Shank Racing, Acura, mina fantastiska teamkamrater och alla som gjort det möjligt för oss att satsa så hårt på det här racet. Det är en riktigt bra start på säsongen för oss alla.

Felix Rosenqvist skiftar nu fokus mot den stundande NTT INDYCAR SERIES-säsongen, som har premiär på gatorna i St. Petersburg, Florida, den 2 mars. Smålänningen tävlar även där för Meyer Shank Racing.

RESULTAT
63:e Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
1: Porsche Penske Motorsport #7, 781 varv
L.Vanthoor/N.Tandy/F.Nasr
---
2: Acura Meyer Shank Racing #60, +1.335s
F.Rosenqvist/S.Dixon/C.Braun/T.Blomqvist
---
3: Porsche Penske Motorsport #6, +4.423s
K.Estre/M.Campbell/M.Jaminet
---
4: BMW M Team RLL #24, +1 varv
K.Magnussen/R.Marciello/D.Vanthoor/P.Eng
---
5: Cadillac WTR #10, +1 varv
B.Hartley/W.Stevens/F.Albuquerque/R.Taylor

Se fullständigt resultat
25-01-23 Felix Rosenqvist inleder 2025 med segerattack i Daytona 24-timmars
MSA WeatherTech SportsCar Championship
Inför - Rolex 24 at Daytona (USA)

Felix Rosenqvist drar igång racingsäsongen 2025 i helgen med jakt på en historisk seger i prestigefyllda sportvagnsklassikern Daytona 24-timmars i USA.

Rosenqvist kommer till start i tävlingens snabbaste klass, GTP (Grand Touring Prototype), för första gången i karriären och bildar en stjärnspäckad föraruppställning tillsammans med de tidigare Daytona-vinnarna Scott Dixon, Colin Braun och Tom Blomqvist för Acura Meyer Shank Racing.

Kvartetten delar på körningen i teamets hybridprototyp Acura ARX-06 med startnummer #60, och siktar naturligtvis högt. Just Meyer Shank Racings bil #60 vann loppet i Florida, formellt betitlat ”Rolex 24 at Daytona”, både 2022 och 2023.

Daytona 24-timmars är ett av världens största långlopp och körs i år för 63:e gången i ordningen. Felix Rosenqvist har chans att bli den förste svensken någonsin att vinna tävlingen (svenska segrar har förekommit i de mindre klasserna, men aldrig totalt).
- Det känns väldigt motiverande att dra igång säsongen i Daytona med ett så här starkt team i ett av de största racen i världen, säger Felix Rosenqvist. Det är första gången för mig i den snabbaste klassen, vilket i sig känns väldigt spännande, och dessutom vet vi att vi har en realistisk chans på segern. Det är förstås det stora målet och vi känner oss väl förberedda. Vi är redo att gå för det.

Rosenqvist och hans teamkamrater gjorde sällskap med resten av fältet på Daytona International Speedway för de traditionsenliga träningsdagarna ”Roar Before the 24” under den gångna helgen, och noterades då för tredje snabbaste tid efter totalt sju körpass. Systerbilen i Acura MSR (#93), körd av Nick Yelloly, Renger van der Zande, Alex Palou och Kaku Ohta, var tvåa.
- Det såg bra ut på Roar och det var en viktig chans för mig att komma in i den här typen av bil, fortsätter Felix Rosenqvist, vars huvudsakliga tävlingsprogram under 2025 återigen kretsar kring INDYCAR. Det är ett extremt imponerande projekt från Acura och Meyer Shank Racing – en väldigt stor satsning. Det hade varit en dröm att få återgälda allt hårt jobb med en klocka på söndag.
- Det kommer att bli ett långt, tufft race, men jag har aldrig varit så här taggad på det och vi kommer ge precis allt vi har.

Årets upplaga av Rolex 24 at Daytona bjuder på ett massivt startfält om totalt 61 bilar fördelade på fyra klasser, varav 12 kommer till start i GTP. Loppet utgör samtidigt säsongspremiären för det amerikanska sportvagnsmästerskapet IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

STARTLISTA: Rolex 24 at Daytona

Körningen återupptas på Daytona International Speedway under torsdagen och fredagen med ytterligare träningar samt kval, som formerar startuppställningen till helgens race. Kvalet körs på torsdagskvällen svensk tid och går att se på imsa.tv.

Själva racet drar igång kl. 19.40 svensk tid på lördag kväll och sänds i sin helhet på Viaplay.

Uppdateringar under helgen kommer att ske löpande på Felix Rosenqvists sociala medier.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
Rolex 24 at Daytona
Daytona International Speedway (USA)
Torsdag 23 januari
Träning 1: 16.05-17.35
Kval: 20.10-21.40

Fredag 24 januari
Träning 2: 00.30-02.00
Träning 3: 17.20-18.20

Lördag 25 januari
Rolex 24 at Daytona - start: 19.40

Söndag 26 januari
Rolex 24 at Daytona - målgång: 19.40

TV: Viaplay / imsa.tv
TIMING: imsa.scoring
RESULTAT: Klicka här
STARTLISTA: Klicka här
BANAN: Klicka här
25-01-23 Scott Kin Lindblom dubblerar – kör även Gebhardt Ginetta NC!
I höstas kom nyheten att 14-årige Red Bull-junioren Scott Kin Lindblom ska köra prestigefyllda Ginetta Junior säsongen 2025. Ett steg mot en full satsning på internationell Formula 4 nästa år.

Men innan dess väntar mycket körning och många tävlingar i Ginetta för Scott då han dessutom är anmäld till årets Gebhardt Ginetta Nordic Championship. En satsning som godkänts av Helmut Marko själv… Scott Kin Lindblom dominerade och vann WSK Euro Series 2024 och följde därmed i spåren av tidigare mästare som Max Verstappen, Lando Norris och Charles Leclerc. Han spås en lysande karriär och med Red Bull bakom sig har han alla förutsättningar att lyckas. Valet att påbörja den nya karriären i Ginetta är intressant men också logisk. En rad av dagens stjärnor har inlett resan i just Ginetta Junior, t.ex. F1-förarna Lando Norris och Isak Hadjar.

Scott har redan börjat testa för sitt brittiska team tillsammans med jämnårige Rocco Coronel och så sent som i veckan körde de båda Red Bull Junior Team-förarna en heldag på Zandvoort. Direkt därefter åkte Scott till Bilsportgalan i Linköping där han var en av kvällens stora pristagare och bland annat mottog Bilsports ”Rydell Special Award.”

I England startar säsongen 5-6 april på Donington Park medan den skandinaviska har premiär i Anderstorp 9-10 maj.

För mer information besök gärna vår hemsida: https://www.ginettasweden.se/